La rappresentazione sociale dell’Università e dell’Assistenza Psicologica nei discorsi di docenti, studenti e personale tecnico amministrativo

Amelia Manuti, Mario Fiore, Francesca Jovene, Laura Ricchiuti

Abstract


The social representation of the University and Psychology Assistance about speech teachers, student and human resource technical administrative

The aim of the present contribution is to investigate the discursive construction of the social representation of University and counselling as part of the academic educational offer. To this purpose, a sample of 45 subjects has been selected among the different components of the University of Bari (i.e. students, administrative personnel and teachers) and has been inter-viewed about the representation of the University and about the importance of counselling within such a context. The data have been investigated with content and discourse analysis.


Keyword


Social representation, interpretative repertoires, university, counselling, qualitative methodology

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Antaki, C., Widdicombe, S. (1998). Identities in Talk. London: Sage

Bruner, J.S., (1998). A narrative model of self construction. In (a cura di) J.G., Snodgrass, & R., Thompson. New York Academy Annuals. The Self Across Psychology: Self Recognition, Self Awareness and the Self Concept. New York: New York Academy of Science

Durkheim, E., (1893). De la division du travail sociale. Paris : Alcan. Trad. it. 1971 La divisione del lavoro sociale. Milano: Edizioni di Comunità.

Fiore, M., (2001). Studente, Università, Servizio di Consultazione. Identità in fieri. Bari Roma: Laterza

Fiore, M., Jovene, F., Manuti, A., Ricchiuti, L., (2005). Il Servizio di Consultazione Psicologica: Dieci anni di attività (1994/1995 2004/2005). Bari: Laterza

Harré, R., Van Langenhove L., (1991). “Varieties of positioning”. Journal for the The ory of Social Behaviour, 21: 393 407

Jovene, F., Manuti, A., Ricchiuti, L. (2006a) Indagine sulla rappresentazione dell’assistenza psicologica in un campione di studenti dell’Università di Bari. In M. Fiore (a cura di). L’assistenza psicologica nei processi della formazione universitaria: Bisogni, risorse, strumenti. Bari: Laterza.

Jovene, F., Manuti, A., Ricchiuti, L. (2006b) Indagine sulla rappresentazione dell’assistenza psicologica in un campione di docenti dell’Università di Bari. In M. Fiore (a cura di). L’assistenza psicologica nei processi della formazione universitaria: Bisogni, risorse, strumenti. Bari: Laterza.

Lakoff, R., Johnson, M., (1980). Metaphors we live by. University of Chicago: Chicago.

Mantovani, G., & Spagnolli, A., (a cura di) (2003). Metodi qualitativi in psicologia. Bologna: Il Mulino.

Manuti, A., (2006) Monitoraggio del gradimento del Servizio di Consultazione Psicologica per Studenti dell’Università di Bari. In M. Fiore (a cura di). L’assistenza psicologica nei processi della formazione universitaria: Bisogni, risorse, strumenti. Bari: Laterza.

Mazzara, B.M. (a cura di) (2002). I metodi qualitativi in psicologia sociale. Roma: Carocci.

Mininni, G., (1992). Diatesti. Per una psicosemiotica del discorso sociale. Napoli: Liguori.

Mininni, G., (2001). Psicologia del Parlare comune. Bologna: Grasso.

Morgan, G., (1986) Images of Organisation. Sage: London.

Moscovici, S. (1961). La psychoanalyse, son image et son public. Paris : Presses Universitaire.

Moscovici, S., (1984). The Phenomenon of Social Representation, In Farr, R., Moscovici, S., (Eds)Social Representations. Cambridge: Cambridge University Press.

Potter, J., Wetherell, M., (1987). Discourse and Social Psychology. Beyond Attitudes and Behaviour. London: Sage.

Quaglino, G.P., (2005). Fare formazione. I fondamenti della nuova formazione e I nuovi traguardi. Milano: Cortina.

Rousseau, D., M., (1995). Psychological contracts in organizations : Understanding written and unwritten agreements. Thousand Oaks: Sage.

Sacks H., Schegloff E. A., Jefferson G. (1974). A simplest systematics for the organization of turn taking for conversation, Language, 50 (4), 696 735.

Toennies, F., (1887). Gemeinschaft und Gesellschaft. Abhandlung des Communismus und des Socialismus als empirischer Culturformen. Fues. Leipizig. (Trad it., 1963 Comunità e Società. Milano: Edizioni di Comunità)

Turner, J., Hogg, M., A., Oakes, P., J., Reicher, S., D., & Wetherell, M., S., (1987). Rediscovering the Social Group: A self-categorization Theory. Oxford: Blackwell.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Utilizziamo i cookie per essere sicuri che tu possa avere la migliore esperienza sul nostro sito. Se continui ad utilizzare questo sito noi assumiamo che tu sia d'accordo con i cookie da noi utilizzati. Per maggiori informazioni clicca qui: Privacy policy e cookie

......................................................................................................................................................................................

Editore: Giuseppe Licari dal 2013 - piazza Lodi 4, 26100 Cremona

Rivista scientifica ISSN: 2281-8960 - registrata presso il Tribunale di Cremona: registro stampa n° 323/2013.