Quando la formazione è leva per una convivenza generativa nell’organizzazione

Daniela Frascaroli, Caterina Gozzoli

Abstract


When Training Can Leverage a Generative Cohabitation within Organizations

 This paper was born from two considerations: on one hand, cohabitation in a work environment is becoming more and more challenging; on the other hand, professional training represents a common interventional incentive in order to support and improve individual, group and organizational development. In the light of the fact that organizations are asking more and more complex questions, the aim of this work is to think over on how, adopting a certain perspective and educational method (for instance, using the group as a main training tool, commending the importance of learning starting from the individual experience and the relevance of considering individual, group and organizational levels as integrated), could result particularly adequate in order to support the organization to achieve substantial outcomes (such as developing a generative organizational cohabitation). In this paper, we will analyze two illustrative cases, underlining the evolution and learning process with a particular focus on organizational cohabitation consequences.

 


Keyword


Organizational cohabitation, adult education, training group, training evaluation

Full Text

PDF - ARTICOLO

Riferimenti bibliografici


Alastra V., Kaneklin C., Scaratti G., (a cura di) (2012), La formazione situata. Repertori di pratica, Franco Angeli, Milano.

Avallone F., Borgogni L., (2007), Convivenza ed efficacia nelle organizzazioni, Rassegna di Psico-logia. Quaderno speciale, 1.

Barus-Michel J., Eniquez E., Lévy A., (2002), Vocabulaire de psychosociologie, Edition éres, Paris [tr. it., Dizionario di psicosociologia, Cortina Editore, Milano, 2005].

Bauman Z., (2000), Liquid Modernity, Polity Press, Cambridge [tr. it., Modernità liquida, Edizioni Laterza, Roma-Bari, 2002].

Bion W., (1962), Learning from experience, William Heinemann, London [tr. it., Apprendere dall’esperienza, Armando, Roma, 1972].

Bochicchio F., (2011), Convivere nelle organizzazioni, Raffaello Cortina Editore, Milano.

Carli R., (2000), Introduzione, in Psicologia della convivenza. Soggettività e socialità, (a cura di) Di Maria F., Franco Angeli, Milano.

Di Maria F., (a cura di) (2000), Psicologia della convivenza. Soggettività e socialità, Franco Angeli, Mi-lano.

Frascaroli D., (2011), Valutare l’efficacia della formazione. Un approfondimento teorico e metodologico, Vita e Pensiero, Milano.

Giust-Desprairies F., (2002), Representation et imaginaire, in Vocabulaire de psychosociologie, (eds.) Barus-Michel J., Eniquez E., Lévy A., Edition éres, Paris [tr. it., Rappresentazione e immaginario, in Dizionario di psicosociologia, Cortina Editore, Milano, 2005].

Gozzoli C., (2014), Tracce e forme del convivere organizzativo, in Narrare i Gruppi, vol. 9, n° 3, Dicembre 2014, pp. 151- 163 - website: www.narrareigruppi.it.

Gozzoli C., Frascaroli D., D’Angelo C., Licari G., (2014), Connecting Personal History And Organizational Context: Suggestions For Developing Educational Programs For Youth Soccer Coaches, World Futures, 70, 140 - 156.

Gozzoli C., Cattaneo C., (2011), Sostenere progettualità e convivenza nella scuola: quali sfide e quali competenze per lo psicologo?, in Lo psicologo scolastico. Competenze e metodologie profes-sionali, (a cura di) Trombetta C., Erickson, Trento.

Kaneklin C., (2010), Il gruppo in teoria e in pratica. L’intersoggettività come forza produttiva, Cortina E-ditore, Milano.

Kaneklin C., Gozzoli C., (2011), Identità adulta al lavoro e cultura della flessibilità, in Identità in relazione. Le sfide odierne dell’essere adulto, (a cura di) Regalia C., Marta E., Mc Graw Hill, Milano.

Kaneklin C., Olivetti Manoukian F., (1990), Conoscere l’organizzazione, Carocci, Roma.

Lévy A., (2002), Analyse des pratiques, in Vocabulaire de psychosociologie, (eds.) Barus-Michel J., Eniquez E., Lévy A., Edition éres, Paris [tr. it., Analisi dell’agire professionale, in Dizio-nario di psicosociologia, Cortina Editore, Milano, 2005].

Lipari D., (2002), Logiche di azione formativa nelle organizzazioni, Guerini e associati, Milano.

Quaglino G.P., (2004), La vita organizzativa, Cortina Editore, Milano.

Richards L., Morse J. M., (2007), Read me First: For a User Guide to Qualitative Methods (2nd ed.), SAGE, Thousand Oaks, CA [tr. it., Fare ricerca qualitative: prima guida, Franco Angeli, Milano, 2009].

Salas E., Cannon-Bowers J., (2001), The Science of Training: A Decade of Progress, Annual Review of Psychology, 52, 471-499.

Scaratti G., Gorli M., Ripamonti S., (2009), The power of professionally situated practice analysis in redesigning organisations: A psychosociological approach, Journal of Workplace Learning, 21(7), 538–554

Schön D. A., (1983), The reflective practitioner: How professionals think in action, Basic Books, New York [tr. it., Il professionista riflessivo, Dedalo, Bari, 1993]

Sennett R., (1998), The Corrosion of Character, The Personal Consequences Of Work In the New Capital-ism, Norton [tr. it., L'uomo flessibile. Le conseguenze del nuovo capitalismo sulla vita personale, Feltrinelli, Milano, 2000].

Toscano M. A., (2007) (a cura di), Homo instabilis: sociologia della precarietà, Jaca Book, Milano.

Wenger E., (1998), Communities of practice: Learning, meaning, and identity, Cambridge University Press, Cambridge.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Utilizziamo i cookie per essere sicuri che tu possa avere la migliore esperienza sul nostro sito. Se continui ad utilizzare questo sito noi assumiamo che tu sia d'accordo con i cookie da noi utilizzati. Per maggiori informazioni clicca qui: Privacy policy e cookie

......................................................................................................................................................................................

Editore: Giuseppe Licari dal 2013 - piazza Lodi 4, 26100 Cremona

Rivista scientifica ISSN: 2281-8960 - registrata presso il Tribunale di Cremona: registro stampa n° 323/2013.