Comunicazione e orientamento nei servizi socio-sanitari

Francesco Paolo Licari

Abstract


Communication and sense of orientation in the social-health services

The purpose of this task is to evidence some aspects related to communication and sense of orientation of social service’s users whenever they require medical ser-vice. This task start from the deepening of the themes of the human communication to tracing down the essential elements of environmental communication, analyzing the relationship between significance and meaning of the graphic signs language, in par-ticular about the symbols and tries to outline their main characteristics and role that signs represents in orientating the user inside hospital building’s clinical routes. By analyzing the meaning of the shapes, role of the colours and their volumes, which represent the characteristics of a signs project, but also what defines the con-cept of its utilization, which -in our case- is the originality and the specifity of the communication of an organization. Words, signs, images, symbols are -in fact- the principal elements which create the communication language, to which correspond codified rules whose respect and application lead to the creation of significant messages which will allow the sense of direction in the healthcare space.


Keyword


sense of orientation, communication, symbols, places, urban space, social health space

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Lynch K. (1960). The Image of the City.[tr. it. L’immagine della città. A cura di Paolo Ceccarelli, Venezia: Biblioteca Marsilio, 2004].

Marrone G. Dusi N. Lo Feudo G. (2007). Narrazione ed esperienza. Intorno a una semiotica della vita quotidiana. Roma: Meltemi.

Passini R. Arthur P. (1992). Wayfinding, People, Signs and Architecture. New York:

McGraw-Hill, Peirce C.S. (1980). Semiotica. Torino: Einaudi.

Reimann H. (1982). Introduzione alla sociologia. Bologna: il Mulino.

Saussure F. (2003), Corso di linguistica generale, Laterza, Bari.

Shannon R. (1949). Matematical Theory of Communication. Urbana: Univ. Illinois Press.

Tessarolo M. (1999). La comunicazione tra dimensione umana e tecnologia. Padova: Cleup.

Thompson J-B. (1998). Mezzi di comunicazione e modernità. Bologna: il Mulino.

Watzlawick P. Beavin J-H. Jackson D-D. (1971). Pragmatica della comunicazione umana, , Roma: Astrolabio.

Wertheimer M. (1945). Il pensiero produttivo. Firenze: Giuntini-Barbera.

Sitografia

AAVV. (2006). Omini, segni e simboli, in

http://socialdesignzine.aiap.it/notizie/7272

Giangualano M. (2004). Compendio di teoria della comunicazione, in

http://www.tecnolab.tm/saggi/comunicazione/index.htm.

Rigon L. (2004). Il ruolo della segnaletica e del colore, in “Il pensiero scientifico edi-tore”, Spazi e colori della salute n. 7, in

http://www.pensiero.it/strumenti/pdf/spazi_salute_8.pdf.

Tavernise A. (2006). I nuovi confini dell’immagine, dai Pittogrammi preistorici al multi-mediale nella didattica, in http://www.fondazionebizzarri.org/rivista/rivista_04/A_Tavernise-i_nuovi_confini.pdf.

AIGA http://www.aiga.org/content.cfm/symbol-signs


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Utilizziamo i cookie per essere sicuri che tu possa avere la migliore esperienza sul nostro sito. Se continui ad utilizzare questo sito noi assumiamo che tu sia d'accordo con i cookie da noi utilizzati. Per maggiori informazioni clicca qui: Privacy policy e cookie

......................................................................................................................................................................................

Rivista scientifica ISSN: 2281-8960 - registrata presso il Tribunale di Cremona: registro stampa n° 323/2013