La politica si racconta: la costruzione narrativa della carriera nelle amministrazioni locali. Un’indagine qualitativa svolta in Sardegna

Patrizia Patrizi, Eugenio De Gregorio, Anna Bussu

Abstract


Politics tells about itself: Narrative construction of carriers in local administrations. A qualitative survey in Sardinia

This article summarizes the results of a study on tracing career paths. The objective is the necessity to describe such paths according to the personal experience of the people who took part in this study, without restricting such descriptions to theoretical models. We made 15 interviews with politicians from local Sardinian administrations. Such interviews have been analysed with ATLAS.ti software, specifically created to analyse qualitative information based on a Grounded Theory approach. The main results, divided also according to the political orientation – left, right, centre – prove that it is possible to describe a general model of a career path, which can apply to all people interviewed. Such model is mainly about the choice of a career in politics and the factors that precede and follow such choice. The article also analyses the differences within the area one belongs to. 


Keyword


Qualitative research – political career – ATLAS.ti

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Becker H-S. (1963). Outsiders. Studies in the Sociology of Deviance. Glencoe: Free Press (tr. it. Outsiders. Saggi di sociologia della devianza, Torino: Edizioni Gruppo Abele, 1987).

Brown C. (2002). Career Conselling Practitioners: reflections on Theory, Research, and Practice. Journal of Career Development, 29 (2), 109-127.

Bruner J-S. (1997). A Narrative Model of Self-Construction. In J-G. Snodgrass e R. Thompson (eds.). The Self across Psychology: Self-Recognition, Self-Awareness and Self-Concept. Annals of the New York Academy of Science, vol. 818. New York, New York Academy of Science, pp. 145-161.

Cannavò L. (1999). Teoria e pratica degli indicatori nella ricerca sociale, vol. 1 (Teorie e problemi della misurazione sociale). Milano: Led.

Charmaz K. (1995). Grounded Theory. In J.A. Smith, R. Harré e L. Van Langenhove (eds.). Rethinking Methods in Psychology. London: Sage, pp. 27-49.

Cicognani E. (2002). Psicologia sociale e ricerca qualitativa. Roma: Carocci.

De Gregorio E. (2005). Testi e contesti delle narrazioni sulle azioni devianti: posizionamenti, generi e socializzazioni narrative. Relazione presentata al workshop su “Intersoggettività, identità e cultura”, Urbino, 14-15 ottobre 2005.

De Gregorio E. (in valutazione). Narrating a crime: The contextual specificity of accounts on deviant actions. Journal for the Theory of Social Behavior.

De Gregorio E., Mosiello F. (2004). Tecniche di ricerca qualitativa e di analisi delle informazioni con ATLAS.ti. Roma: Kappa.

De Leo G. et al. (2004a). L’analisi dell’azione deviante. Contributi teorici e proposte di metodo. Bologna: Il Mulino.

De Leo G. et al. (2004b). L’analisi dell’azione deviante: percorsi di ricerca qualitativa per una psicologia sociale della devianza. Poster e abstract presentati al VI Congresso Nazionale dell’Associazione Italiana di Psicologia (Sezione di Psicologia Sociale). Sciacca, 22-24 settembre 2004.

Fraccaroli F. (2005). Progettare la carriera. Milano: Raffaello Cortina.

Giuliano L. (2003). La logica della scoperta nelle scienze sociali. Milano: Led.

Henwood K-L., Pidgeon N-F. (1992). Qualitative Research and Psychological Theorizing. British Journal of Psychology, 83, 97-111.

Holstein J-A. e Gubrium J-F. (1997), Active Interviewing. In D. Silverman (ed.). Qualitative Research: Theory, Method and Practice, London: Sage, pp. 113-129.

Kidd J-M. (2004). Emotion in Career Contexts: Challenges for Theory and Research. Journal of Vocational Behavior, 64, 441-454.

Patrizi P. (2005). Percorsi di vita e carriere, in P. Patrizi (a cura di), Professionalità competenti. Roma: Carocci, pp. 25-47.

Strauss J., Corbin A. (1990). Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park: Sage.

Strauss J., Corbin A. (1998). Grounded Theory Methodology. An Overview. In N-K. Denzin e Y-S. Lincoln (eds.), Strategies of Qualitative Inquiring. Thousand Oaks: Sage, pp. 158-183.

Young R-A., Collin A. (2004). Introduction: Cosnstructivism and Social Constructionism in the Career Field. Journal of Vocational Behavior, 64, 373-388.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Utilizziamo i cookie per essere sicuri che tu possa avere la migliore esperienza sul nostro sito. Se continui ad utilizzare questo sito noi assumiamo che tu sia d'accordo con i cookie da noi utilizzati. Per maggiori informazioni clicca qui: Privacy policy e cookie

......................................................................................................................................................................................

Rivista scientifica ISSN: 2281-8960 - registrata presso il Tribunale di Cremona: registro stampa n° 323/2013