Psicodinamica delle rappresentazioni valoriali: comprensione, riconoscimento e orientamento. Una ricerca esplorativa in gruppi di adolescenti

Giuseppe Mannino

Abstract


Psychodynamics of value-representations: understanding, recognition and orientation. Exploratory research in groups of adolescents

The article talks about the research operated by a study group set up at the LUMSA University of Palermo, on the representations of the value for the young adolescents in the territory of Palermo and Trapani. The work methodology used was based on a paradigm that includes in itself the methodological foundations of psychology and social dynamics, in particular, was inspired by the principles of constructivism and epistemological method CQR (Consensual Quality Research). The research, composed of an exploratory phase, an intervention phase and a control phase with summary of the results, find that the rational-emotional training, place in order to improve the understanding of values, produces expan-sion cognitive, more differentiated narratives , more recognition of values. From this action research also revealed a relative homogenization of the level of understanding and im-portance, associated to values. Homogeneity is ambiguous in psychodynamic sense, it could indicate learning training but also ratification, approval, acquiescence to the activity.However, the analysis has been made exclusively descriptive, therefore is possible to envis-age a further phase of inferential research with the aim of obtaining interpretable and dis-criminant results.


Keyword


Values, adolescents, CQR, research and intervention, psychodynamic

Full Text

PDF - ARTICOLO

Riferimenti bibliografici


AA.VV., (2005), Psicologia Psicoterapia e Salute, Vol. 11, N.2, pp. 1999-234.

Baker J., (2004), Uguaglianza e altri valori in Aggiornamenti Sociali n° 1, pp. 11 – 20.

Bailey K.D., (1995), Metodi della ricerca sociale, Il Mulino, Bologna, pp.146-161.

Barberis M., (2006), Pluralismo dei valori in Ragion Pratica n. 26, pp. 5 -69.

Buzzi C., (2000) “L’amore fra i giovani. Nuove tendenze e valori di sempre” in Famiglia oggi n. 12, pp. 6 – 60.

Calvaruso C., Abbruzzese S., (1985), Indagine sui valori in Italia, Società Editrice Internaziona-le, Torino, pp. 127 – 178.

Cavarero A., (2001), Tu che mi guardi, tu che mi racconti. Filosofia della narrazione, Feltrinelli, Mi-lano.

Cencini, A., Manenti A., (1996), Psicologia e formazione, EDB Bologna, pp.88 – 93.

Charmet P., (2000), I nuovi adolescenti, Raffaello Cortina, Milano.

Charmet P., (2001), Ragazzi sregolati, Franco Angeli, Milano.

Cimino E., (1987), Lo scrigno dei valori, Centro Scientifico Torinese, Torino, pp. 36-37.

Cinguetti P., (1990), L’educazione morale nella scuola Materna, Editrice La Scuola, Brescia, pp. 56 – 60.

Colasanti A.R., Mastranarino R., (1994), Ascolto attivo. Elementi teorici ed esercitazioni per la con-duzione del colloquio, I Frep, Roma, pp. 17 – 18.

Corbetta P., (1999), Metodologia e tecniche della ricerca sociale, Il Mulino, Bologna, pp. 125 – 127.

Cultura F., (1997), “Formare i giovani ai valori” in Aggiornamenti sociali n. 7 – 8, pp. 585 – 594.

Daffi G., (2008), Educare alle regole, Erickson, Trento.

Ellis A., (1973), Humanistic psychotherapy: The rational-emotive approach, McGraw-Hill, New York.

Froidure E., (1966), L’educazione ai valori, Edizioni Paoline, Roma, pp. 23 – 56.

Ferrari Occhionero M., (1992), “Modernità, corso della vita e nuovi valori” in Sociologia n. 2-3, pp. 431 – 445.

Gardner H., (2007), Cinque chiavi per il futuro, Feltrinelli, Milano.

Hill C., Knox S., Thompson B., Williams E.,(2005), “Consensual Qualitative Research: An Update”, Journal of Counseling Psychology, Volume 52, n° 2.

Lorenzetti L., Ales Bello A., Bertone G., Marini L., (1986), Ricerca e individuazione di esigenze o valori capaci di fondare un’etica dell’uomo contemporaneo, Editrice Studium, Pistoia, pp. 236 – 266.

Maffettone S., (1989), Valori Comuni, Il Saggiatore, Milano, pp. 19 – 47.

Mannino G., Zammitti B., Colnago A.R., (2007), “ Reconstruccion del universo de los valo-res en pre-adolescentes del territorio siciliano (Italia): primeros datos de la investiga-cion” in X Congreso Nacional de Psicologia. Un encuentro de Perspectivas (I.S.B.N.: 978-84-608-0616.5).

Marradi A., (1980), Concetti e metodo per la ricerca sociale, La Giuntina, Firenze, pp. 36 – 38.

Marrani A., (2005), Raccontare storie: in nuovo metodo per indagare sui valori, Carocci, Roma, pp. 31 – 43.

Mieth D., (1987), “Valori e virtù in trasformazione” in Concilium n. 3, pp. 14 – 179.

Mondin B., (1983), Il valore uomo, Dino Editore, Roma, pp. 14 – 36.

Norato A., (1986), “Valori giovanili a Palermo” in Esperienze sociali n. 1, pp. 39 – 62.

Novelli C. e altri, (1999), “La famiglia italiana. Modelli e valori del Terzo Millennio” in Fami-glia Oggi n. 17, pp. 6 – 70.

Pontecorvo C., (1999), Manuale di psicologia dell’educazione, Il Mulino, Milano.

Pujol I Pons Esteve, (2004), L’albero dei valori. Paoline Libri, Milano, p. 7-11.

Raz J., (2003), I valori fra attaccamento e rispetto, Edizioni Diabasis, Reggio Emilia, pp. 69 – 145; Ruffini E., (1964), Lettere pastorali, Ancora, Roma.

Schwandt, T.A. (2000). Three Epistemological Stances for Qualitative Inquiry: Interpretivism, Hermeneutics and Social Constructionism. Handbook of Qualitative Re-search, Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (Eds.). Thousand Oaks, California, Sage Pub-lications: 189-214.

Sitografia

http://www.irpir.it

http://www.giustizia.it/minori/studi/valori.htm

http://www.emsf.rai.it/interviste/interviste.htm

http://www.avis.it/repository/cont_schedemm/1596_documento.doc.htm

http://www.perugia3.it/images/files/documenti/adolpsic.pdf

http://road.unimol.it/bitstream/2192/135/1/Tesi_Papa.pdf

http://www.giovaniesocieta.unibo.it/paper/10a/merico.pdSezione


Refback

  • »


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Utilizziamo i cookie per essere sicuri che tu possa avere la migliore esperienza sul nostro sito. Se continui ad utilizzare questo sito noi assumiamo che tu sia d'accordo con i cookie da noi utilizzati. Per maggiori informazioni clicca qui: Privacy policy e cookie

......................................................................................................................................................................................

Editore: Giuseppe Licari dal 2013 - piazza Lodi 4, 26100 Cremona

Rivista scientifica ISSN: 2281-8960 - registrata presso il Tribunale di Cremona: registro stampa n° 323/2013.