Il Training Group narrato. Analisi dei significati emergenti dai resoconti dei partecipanti al seminario

Claudia Angioi, Gabriele Olivo, Mirco Rosini, Marzia Sgambelluri, Francesco Sinatora

Abstract


The narrated Traning Group. Analisys of raising meanings from the group member's reports

In this article we develop some considerations related to the T-group seminar. This seminar has had its maximum expression in the 1970s in a particular political and social context. Today, it is perhaps opportune to revalue its finalities and to under-stand how the participants live this experience. It is perhaps necessary to question if the modalities through which this initiative is usually introduced are still valid and able to show the schemes through which we relate to the others and the way the others perceive our behaviour. In this sense, it opens a path of research whose aim is to revive a discussion about the practice of the seminar of sensitization to the personal relationships and of group. This paper tries to investigate inside the group-ing process of emotions and experiences. For this purpose, we have used the narra-tions written by the participants at the conclusion of the seminar, analyzing them through the T-lab software. This had allowed us to draw some conclusions about the effects the seminar has on the participants, with particular attention to their emotions and sensations of change as the main themes which comes out from the texts. This paper confirms the results of the previous studies related to the themes about the learning process and the purposes of the seminar. Nonetheless, a mean-ingful difference with regard to the livings of “change” related to the age variable.


Keyword


T-Group, lived, narrations, expectations, change

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


AA.VV. (1987). T-group. Storia e teoria della “più significativa invenzione sociale del secolo”. Milano: edizioni Clup.

Abbiati S., Trivella M. (1999). Cambiamento di ruolo, cambiamento d’identità: applicazione delle griglie di repertorio nell’analisi della percezione del cambiamento dopo un T-group, in Narrare il gruppo, Vezzani B. (a cura di), Padova: Unipress.

Amovilli L. (1994). Imparare ad imparare. Bologna: Patron. Argyris C. (1962). Interpersonal competence and organizational effectiveness. Irwin: Homewood, IL, R.D.

Bianchera L., Vezzani B. (a cura di) (2000). I sentieri della qualità. Padova: Unipress.

Bolelli T. (1989). Dizionario etimologico della lingua italiana. Milano: Tea.

Cherubini P. (2005). Psicologia del pensiero. Milano: Raffaello Cortina.

Chiereghin F. (2004) L’eco della caverna. Ricerche di filosofia della logica e della mente Padova: Il Poligrafo.

Dalal F. (2002). Prendere il gruppo sul serio. Milano: Cortina.

Di Paola L. (1969). Il T-group è davvero formativo?. “Psicologia e Lavoro”, n.4 Anno II.

Fabris A. (2000). Essere e Tempo di Heidegger. Introduzione alla lettura. Roma: Carocci.

Heidegger M. (1927). Sein und Zeit. Halle. [tr. it. Essere e Tempo. Milano: Longaresi, 2005].

Righetti P. L., Sette (2000) L. Non c’è due senza tre. Le emozioni dell’attesa dalla genitorialità alla prenatalità, Torino: Bollati Boringhieri.

Spaltro, E. (2005). Conduttori. Manuale per l'uso dei piccoli gruppi. Milano: Ed. FrancoAngeli.

Spaltro, E. (1969). Gruppi e cambiamento. Milano: ed. Etas Kompass.

Spaltro E. (1985). Pluralità, psicologia dei piccoli gruppi Bologna: Patron editore, Quarto Inferiore.

Sparviero L. (1971). Opinioni e atteggiamenti di partecipanti a T-groups organizzati dall’IRIPS. Psicologia e Lavoro, n.13 Anno IV.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Utilizziamo i cookie per essere sicuri che tu possa avere la migliore esperienza sul nostro sito. Se continui ad utilizzare questo sito noi assumiamo che tu sia d'accordo con i cookie da noi utilizzati. Per maggiori informazioni clicca qui: Privacy policy e cookie

......................................................................................................................................................................................

Editore: Giuseppe Licari dal 2013 - piazza Lodi 4, 26100 Cremona

Rivista scientifica ISSN: 2281-8960 - registrata presso il Tribunale di Cremona: registro stampa n° 323/2013.